петък, 14 февруари 2014 г.

Добрите обноски на българския работодател по време на интервю

Сигурен съм, че както аз така и много от вас в процеса на търсене на работа сме се сблъсквали с така наречената етика на интервюто. Подготвяли сме се според правилата за това как трябва да се държим по време на интервю за работа, за да ни хареса работодателя и да успеем да се класираме на 1во място в това трудно състезание, където се съревноваваме с невидим противник и грешната стъпка почти сигурно ни осигурява неуспеха.


От начина на написване на биографията до последното изречение, с което се разделяте с интервюиращия , минавате през процес в повечето пъти включващ продължителна подготовка, в която стресът за вас се засилва само при мисълта, че най-вероятно шансът ви за получаване на мечтаната работа е 1 към 200. И след всичкото това напрежение, някак неизбежно забравяме, че не само ние имаме задължението да се представим добре на интервюто. Забравяме, че работодателят всъщност търси нас, той има нужда от нас. По време на целия процес той е в ролята на домакина и етиката го задължава да ни накара поне да се чувстваме комфортно, а не като натрапници в неговия дом.


Правилата за правилно провеждане на интервю не се различават от тези за търсещите работа. Следват се добре утъпкани пътеки, черпят информацията си от различни източници и целта им е да намерят най-подходящият кандидат за позицията. Не забравяйте, че както вие сте под високо напрежение, така е и с интервюиращия. Негова работа е да ви прецени за от 15 до 30 минути, а това е изключително трудна задача и изисква години натрупан опит и опознаване психологията и мотивациите на търсещите работа хора. Свързан е както с особено изразена интуиция, така и с прочитането на огромно количество книги и решаването на многобройни тестове, целящи само едно, откриването на слаби и силни черти в човека. По време на интервюто, човекът срещу вас обмисля, всяка своя дума дори повече от вас, наблюдава всяко едно ваше движение на тялото и лицето, начина по който се изразявате и разбира се не на последно място контактът на неговите и вашите очи. В някой случаи можем да кажем дори, че интервюиращия е по-напрегнат и от самите вас. Не забравяйте, че те са също служители, този факт може да ви вдъхне кураж на следващото интервю.

Но при все добрата подготовка и от двете страни, някак винаги търсещите работа са по-неоправдани. Самочувствието им е съсипано след поредното интервю и шансовете им за успех по този начин намаляват драстично. Работодателят забравя за моралната отговорност, която неизбежно следва при работата с хора. Да целта на интервюто е да се намери правилния кандидат, и да времето е ограничено, и да на интервюто идват и добри и не толкова добри професионалисти, но въпреки всичко това най-големият пример за професионално отношение трябва да дава работодателя.

Това може да се постигне с няколко доста простички правила, които не съм измислил аз. Някой ще кажат, че те са просто плод на здравия разум или, че и в други държави се практикуват от десетилетия, и точно тези държави сега берат плодовете на постигнатото през годините с един от най-ценните ресурси на планетата, работната ръка, но истината е че в нашата малка и красива държава, те не се спазват от фирмите набиращи персонал.

Правило 1-                                                                          Винаги се отнасяй с бъдещия работник, не все      едно той има нужда от теб, а ти от него.

 Правило 2- Не давайте празни обещания, които не можете да спазите след това.

 Правило 3- Каквото и да е решението ви, било то и негативно, кандидатът, очаква отговор от вас. Не го карайте да таи празни надежди твърде дълго. Освен ако не сте се уговорили за определено време за отговор, решението трябва да бъде взето от 3 до 5 дни след датата на интервюто, и интервюирания да бъде уведомен. Обадете се на човека, той ще ви разбере и ще премине към следващата обещаваща позиция.

 Правило 4- Не пазете в тайна заплатата!Ходил съм на интервюта ,на които условията на работа се пазят в тайна дори по-голяма и от съкровищата скрити в подземията на Ватикана. Та нали желаете правилно да таргетирате хората, за да си спестите време. Опишете заплатата в сайта за работа и не се притеснявайте, че никой няма да я хареса. Има страхотни професионалисти, за които заплатата не е единствената мотивация. Работата с хора е въпрос на взаимно доверие. Кандидатът ще се разкрие по-добре пред вас, ако и вие сте честен с него.

 Правило 5- Отделете време и представете вас и фирмата добре, разкажете за начина на мениджмънт във вашата организация, какви са целите и възможният растеж на служителите. Не забравяйте, че и кандидатът може да не ви хареса, а това да доведе до загубата на ценен кадър.

 Правило 6- Преценявайте правилно хората, които стоят срещу вас. Горните правила може да не важат във всеки случай, но и не всеки случай е еднакъв. Ако човекът срещу вас ви подразни, запазете професионализма си. Вие винаги можете да излезете като по-силните, но това няма да ви направи победителите.

 Правило 7- И най-важното, бъдете приветливи и се усмихвайте. Няма да повярвате, колко предразполагаща и изкарваща най-добрите качества на кандидата срещу вас е усмивката.

 Спазвайки тези 7 прости правила, вие не само ще бъдете коректни и морално отговорни, но и ще се издигнете в очите на служителите си и ще си заслужите тяхното уважение. Не забравяйте вие имате силата да променяте съдби, и с тази сила идва и голямата обществена отговорност. Забравете за ниската подкрепа от държавата и ежедневните трудности, които съпътстват всеки малък, среден и голям бизнес в България. Шансът следващия ви служител да направи работата ви по-лесна и да ви изкара много пари е голям, за това се представете подобаващо и професионално.

Няма коментари:

Публикуване на коментар